jeśli zrobiłaś/eś coś z mojego przepisu
podeślij mi zdjęcie na faxcooks@gmail.com !
umieszczę je na moim fanpage :)

wtorek, 29 grudnia 2015

Piernik dojrzewający staropolski!

WITAM!

W dniu dzisiejszym mam dla Was przedostatni świąteczny przepis :) Piernik dojrzewający robiłam  na prośbę dziadka - ciasto przygotowałam dokładnie 4 tygodnie przed Wigilią. Leżało ono w lodówce 3 tygodnie z hakiem, blaty upiekłam 5 dni przed Świętami. Wtedy też przełożyłam je marmoladami i odłożyłam. Polewę oraz ozdoby dodałam 23.12.

SKŁADNIKI na ciasto:
400g miodu
1,5 szklanki cukru
1kg mąki
250g masła
3 jaja
3 łyżeczki sody
1 opakowanie przyprawy do piernika
150ml mleka
pół łyżeczki soli

SKŁADNIKI do wykończenia:
 200g marmolady figowej (lub innej)
200g marmolady śliwkowej (lub innej)
150g czekolady gorzkiej
100g masła
4-5 łyżek cukru pudru
białko
100g mieszanki do keksu
100g starych orzechów
100g migdałów

PRZEPIS!
4 tygodnie przed podaniem:
Podgrzewamy w garnuszku miód, masło i cukier - aż do rozpuszczenia cukru. Mieszamy i studzimy.
Przelewamy masę do miski (naczytałam się, że musi być ona kamionkowa - ja zrobiłam w zwykłej i nic się nie stało :)), dodajemy mąkę, sodę, mleko, jajka, przyprawę do piernika i sól. Ciasto porządnie wyrabiamy i odstawiamy do lodówki.
Uwaga - najlepiej owinąć miskę folią spożywczą, w której należy zrobić dziurki.

5 dni przed podaniem:
Ciasto jest twarde, lecz dzielimy je na 3 części. Blaszki o wymiarach około 38x26cm wykładamy papierem do pieczenia.
Ciasto należy rozwałkować na podsypanej mąką stolnicy i przenieść je do blaszki. Jeśli posiadamy jedną to pieczemy blaty po kolei. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni i pieczemy każdą przez około 15 minut - uwaga! rośnie :)
Gdy wszystkie blaty wystygną, przekładamy je marmoladami, nakładamy na siebie i porządnie obciążamy.  Odkładamy w chłodne miejsce.

1 dzień przed podaniem:
Piernik kroimy na pół i (jeśli jest potrzeba) staramy się wyrównać boki.
Przygotowujemy dwie polewy.
Czekoladowa:
W rondelku rozpuszczamy masło, dodajemy posiekaną czekoladę i mieszamy. Oblewamy od razu, i dekorujemy startymi orzechami.
Lukier:
Ubijamy białko, powoli dodając cukier puder. Gdy polewa zgęstnieje i będzie sztywna, okładamy drugi piernik. Dekorujemy mieszanką keksową i migdałami.
Przechowujemy w chłodnym miejscu.

SMACZNEGO!




6 komentarzy:

dziękuję za wizytę i komentarz, każdy zauważam.
niestety nie biorę udziału w grach blogowych :)
zapraszam ponownie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...